ارایه صحیح – نکات مهم اجرایی برای ساخت پاورپوینت حرفه‌ای

چگونه یک پاورپوینت حرفه‌ای بسازیم؟

همه ما چه درجایگاه دانشجو و چه در جایگاه یک استاد در رشته یا مهارتی خاص، گاهی نیاز داشته‌ایم تا مطالبی را برای فراگیرانی در رده‌های مختلف سنی، شغلی و تحصیلی ارائه دهیم.

در همه این سمینارها و یا کلاس‌های درسی سعی کرده‌ایم ارائه را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم تا مدرس و یا مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و به نتیجه مورد نظر دست یابیم.

مسئله اصلی چیست؟

در این میان، یکی از چالش برانگیزترین و زمان‌برترین و البته مهم‌ترین مسائل، ساخت و ارائه یک پاورپوینت حرفه‌ای بوده است که بتواند هم از نظر محتوا و هم از نظر گرافیکی نظر مخاطب را به خود جلب کند.

اینکه چه محتوایی را انتخاب کنیم، آن را با چه دیدگاهی و از چه زاویه‌ای بنویسیم، چطور ظاهر گرافیکی آن را تنظیم کنیم و چطور آن را بیاراییم، همه و همه در نتیجه‌ی نهایی سمینار و ارائه مطالب ما تاثیر مستقیم دارد.

از آنجا که دانشجویان زیادی را می‌شناسیم که خواهان یافتن روش‌های موفق ارائه تخصصی و ساخت پاورپوینت هستند، قصد داریم در سلسله پست‌های ارائه تخصصی، به این موضوع بپردازیم تا از هموار شدن راه و رسیدن شما به موفقیت لذت ببریم.

تا بینهایت فاصله برای ما کم است. 

برای ساخت یک پاورپوینت حرفه‌ای با ما همراه باشید.

در این بخش، مبحث قبلی درباره ساخت پاورپوینت حرفه‌ای را ادامه خواهیم داد با این تفاوت که این بار نکات مهم اجرایی را توضیح خواهیم داد. درصورتی که می‌خواهید از نکات مهم محتوایی و ساختاری برای ساخت پاورپوینت حرفه‌ای آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم به این نوشته مواجعه کنید.

2) نکات مهم اجرایی برای ساخت پاورپوینت حرفه‌ای

1- صفحه فهرست که هایپرلینک داشته باشد.
2- مطالب داخل هر اسلاید باید موضوع به موضوع و خط به خط با کلیک کردن وارد صفحه بشوند.
3- افکت آمدن اسلایدها می‌بایست متنوع باشد.
4- ترتیب افکت‌ها را رعایت نمایید.
اگر چندین مورد تصویر و متن و … در یک اسلاید وجود دارد، در صورت اعمال افکت‌ها و انیمیشن‌ها به آن‌ها، در ترتیب اجرای هر یک از آن‌ها دقت نمایید که کدامیک اول، کدام دوم و … اجرا شوند.

چینش و طراحی اسلایدها

5- چیدمان مناسب طراحی کنید.
تعدادی طرح چیدمان در نظر بگیرید و در اسلایدها، از آن‌ها به‌صورت مکرر استفاده کنید تا یکپارچگی و نظم و ترتیبی به ارائه خود بدهید.
6- یکسان سازی هدفمند
– بهتر است تمام اسلایدهایی که عنوان و یا شروع یک مبحث جدید هستند شبیه هم باشند.
– اسلایدهایی که فقط شامل متن هستند نیز بهتر است مانند همدیگر باشند.
– در اسلایدهایی که نتیجه و یا جمع‎بندی را ارائه می‎دهند نیز بهتر است از طراحی  یکسان استفاده کرد.
7- نحوه جابه‎جا شدن بین اسلایدها
به این نکته دقت داشته باشید که آیا با استفاده از کلیک به اسلاید بعدی خواهید رفت و یا به‎صورت خودکار پس از زمان مشخص شده توسط شما.
8- اندکی مکث کنید.
مخاطب شما به فرصتی نیاز دارد تا داده‎های دریافتی را هضم کند؛ بنابراین از درنگ کردن روی یک اسلاید و یا تهیه اسلایدی که تنها شامل یک تصویر باشد نترسید.
9- در هر اسلاید، موضوع به موضوع، افکت داده شود.

فونت و رنگ نوشته‌ها

10- نوشته را به‎اندازه کافی بزرگ کنید.
بله! پاورپوینت برای دیده شدن ساخته می‌شود نه برای نگاه کردن با ذره‌بین!
11- رنگ صورت سؤالات با رنگ جواب‌ها متفاوت باشند.
12- عنوان‌ها با رنگی متفاوت مثلاً قرمز یا آبی پررنگ باشند.
13- برای استفاده از رنگ‌ها برنامه داشته باشید.
برای این کار، 5 رنگ را که در کنار هم خوب به نظر می‌رسند انتخاب کنید. (مثلاً نارنجی روشن، کرمی، قهوه‌ای، خاکستری، آبی نفتی، طوسی تیره.) از این 5 رنگ در اسلایدهای خود به ترتیب استفاده کنید.
14- از رنگ‌های تیره در پس‌زمینه استفاده ننمایید.
15- در انتخاب رنگ‌ها دقت داشته باشید که باید متناسب با موضوع ارائه‌تان باشد.
16- مثال یا تمرین بودن باید ذکر شود.

چرا نباید از تمپلیت‌های آماده پاورپوینت استفاده کنیم؟

17- ترجیحاً از تمپلیت‌های آماده استفاده نکنید!
از تمپلیت‌های پاورپوینت که آماده و در دسترس هستند استفاده نکنید. البته بعضی از آن‌ها جالب و جذاب‌اند اما عاری از مشکلاتی که در تمپلیت‌های آماده هستند نیستند. برخی از این مشکلات به شرح زیر است:
– هر اسلاید شبیه اسلاید قبلی و بعدی خودش است؛ درواقع همه اسلایدها عین همدیگرند.
– طراحی آن‌ها اکثراً بد است و جذابیت لازم را ندارد.
– تکراری است و به‌وسیله تعداد زیادی از افراد ارائه شده؛ بعد از اسلاید اول شما مخاطبانتان دچار کسالت می‌شوند و اسلایدهایتان برایشان جذابیت اصی ندارد. (قبلاً دیدهشده است.)
– نمی‌شود در این تمپلیت‌های آماده، طراحی و گرافیک خوبی را پیاده‌سازی کرد.

سکشن‌بندی پاورپوینت

18- موضوع به موضوع باید قسمت‌ها جدا شوند و پس‌زمینه متفاوت داشته باشند.
از دستور section استفاده نمایید.
19- از پس‌زمینه متفاوت در مورد هر موضوع جدید استفاده شود.
20- افکت و انیمیشن زیاد ممنوع!
اصلاً جالب نیست! مخصوصاً اگر بیش از اندازه برای مخاطبانتان تکرار شود.
گاهی سادگی یک هنر است.
21- ذکر تعداد اسلایدها و موارد قابل ذکر
22- اعلام حجم باقیمانده
تعداد اسلایدهای ساخته شده با توجه به زمان پیش‌بینی شده برای ارائه می‌بایست مطابقت داشته با شد و در بخش‌های مختلف اعلام شود.
23- هر مثال از سر صفحه جدید شروع بشود. دو مثال در یک صفحه نباشند.

نحوه انتخاب عکس و بکگراند

24- عکس تمام صفحه با دقت انتخاب شود.
اگر در یک اسلاید، از یک عکس تمام صفحه استفاده کرده‌اید و متنی را نیز می‌خواهید اضافه کنید، عکس را در پشت متن قرار دهید و توجه کنید که متن با یک بکگراند تصویر، رنگ متفاوتی داشته با شد به‌طوریکه خوانا
باشد. مثلاً اگر پس‌زمینه عکسی تیره است، متن خود را بارنگ روشن تایپ کنید تا خوانا باشد.
25- پس‌زمینه مناسب انتخاب شود.
عکس‌هایی را که در اسلایدهایتان استفاده می‌کنید، بهتر است همرنگ با پس‌زمینه اسلاید باشند. در این صورت
جلوه بهتری دارند. مثلا همه سفید باشند
26- پس زمینه عکس را درست انتخاب کنید.
با استفاده از امکاناتی که در google image وجود دارد، پس‌زمینه عکس‌ها را انتخاب کنید. مثلاً پس‌زمینه را سفید، شفاف یا هر رنگ دیگری انتخاب کنید. در این صورت، تمامی عکس‌هایی که پس‌زمینه سفید دارند را برای شما نشان خواهد داد. شما همچنین می‌توانید عبارت “> white background < query ” را سرچ کنید.
27- تصاویر بدون لوگو باشند.
28- ارایه شکل‌ها، مرحله به مرحله باشد.

نحوه گذاشتن اشکال و فرمول‌ها

شکل‌ها در صورت پیچیده بودن، مرحله‌به‌مرحله در اسلاید نمایش داده شوند. (مثلاً اول خود شکل دیده شود و سپس اندازه‌ها دیده شوند، سپس نیروها دیده شوند.)
29- شکل‌ها در خود پاورپوینت کشیده (طراحی) شود و عکس (اسکن شده) نباشد.
30- هر جا که شکل‌ها در متن یا زیر شان شماره داشتند شماره‌ها حذف شوند و هیچ شماره شکلی لازم نیست. (شماره شکل‌ها که در زیر هر شکل، در کتاب آمده است نیازی نیست در پاورپوینت آورده شود.)
31- در صورت وجود تمرین، آن‌ها در یک صفحه جدا بیایند و بدون شماره باشند.
32- توجه شود که در صورت کپی کردن فرمول‌ها حتماً فرمول آن‌ها به‌صورت عکس نباشند!
33- در صورت وجود فرمول، فرمول تیکه تیکه شده و یکی پس از دیگری وارد شوند.
34- فرمول‌ها حتماً قابل ویرایش باشند.
35- صفحات (با دستور Insert Page Number) شماره‌گذاری شوند.
36- در صفحات (با دستور Insert Footer) موضوع موردبررسی ذکر شود.

انتخاب فونت و قلم

37- در نوشتن مطالب از فونت‌های مناسب استفاده کنید.
38- برای متن‌های فارسی از قلم Arial یا B Nazanin استفاده شود.
39- افراط در تنوع فونت ممنوع!
لازم نیست از فونت‌های زیادی برای اسلایدهایتان استفاده کنید.
40- پنج فونت انتخاب کرده و در کل اسلایدها از آن‌ها استفاده کنید.
یک فونت را برای سرفصل‌ها یا عناوین (B titr) استفاده کنید، فونت دیگر را برای متن‌ها (لوتوس یا B nazanin)
و فونت دیگر را برای موارد مهم و چیزهایی که می‌خواهید بر روی آن‌ها تأکید کنید. توجه داشته باشید همانطور که رنگ‌های مورد استفاده در اسلایدهایتان باید با هم تناسب داشته باشند، این سه فونت اصلی نیز باید متناسب باهم دیگر باشند.
41- متن‌های انگلیسی را با  قلم Times New Roman بنویسید.
24- معمولا متن اصلی را با رنگ مشکی و اندازه 24 است.
43- اندازه قلم عنوان‌ها بارنگی متفاوت و 26 یا 22 باشند.

3) ذخیره‎سازی فایل پاورپوینت
نحوه ذخیره‎سازی، بسیار حائز اهمیت است. شما می‎توانید با توجه به اهداف ارائه، پاورپوینت خود را در قالب‌های متفاوت ازجمله pdf ،PPTX ،PPSX ،MP4 ،WMV و حتی در قالب عکس با فرمت‌های TIFX ،GIF ،JPEG و …
ذخیره نمایید.

دانلود رایگان قالب پاورپوینت!

همچنین می‌توانید قالب‌های آماده پاورپوینت را که توسط تیم مبتکران جوان پویا طراحی شده است، در اینجا ببینید و رایگان دانلود کنید 🙂

تا بینهایت فاصله برای ما کم است.

مبتکران جوان پویا

در

جهت ثبت هرگونه درخواست مرتبط با سایت، می‌توانید فرم زیر را پر کنید. کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.